بسمه تعالی


تاریخچه 

کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی واقع در طبقه دوم این دانشکده در سال 1392 با فضای تقریبی 160 متر مربع تاسیس که در تابستان سال 1396 فضای تقریبی این کتابخانه به 400 مترمربع فضای مخزن و مطالعه برادران و خواهران و کتابخانه الکترونیکی در زیرزمین دانشکده ارتقاء یافت. این کتابخانه دارای کتب رشته­ های مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،  فناوری اطلاعات سلامت ، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و اقتصاد سلامت ( در تمامی مقاطع تحصیلی مربوطه ) می باشد.

تعداد کتب فارسی که در حال حاضر در چرخة گردش و امانات قرار دارد8422 جلد کتاب شامل 543عنوان لاتین ، 3667 عنوان فارسی که در سیستم به صورت فهرست­ نویسی الکترونیکی موجود می ­باشد. تعداد پایان ­نامه­ هایی که در حال حاضر توسط دانشجویان ارشد و دکتری ارائه­ می گردد حدود 679عنوان می­ باشد. چیدمان کتاب­های کتابخانه به شیوه رده ­ بندی کنگره و NLM می­ باشد و به صورت قفسه باز اداره می ­شود. ایستگاه رایانه و کتب مرجع، میزهای مطالعة سالن خواهران و برادران، بخش پایان­ نامه­ ها و فضای مربوط به مخازن فارسی و لاتین در فضای داخلی کتابخانه با ظرفیت گنجایش بیش از 90 نفر در طول روز می­ باشد.​


برنامه استراتژیک کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

مقدمه:

امروزه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی علاوه بر خاستگاه اندیشه‌ها و تفکرهای نوین در عرصه‌های مختلف، به عنوان بازوان توانمند اجرایی امور آموزشی و پژوهشی هم نقش قابل توجهی دارند. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، هویت سازمان را رقم می‌زنند و به بیانی دیگر آینه تمام نمایی برای انعکاس سطح فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هستند. هر چه کتابخانه‌ها با استاندارهای جهانی انطباق بیشتری داشته‌ باشند، دارای فضای فیزیکی و امکانات رفاهی بیشتری برای مطالعه و پژوهش باشند، دارای یک مجموعه ارزشمند منابع چاپی و الکترونیکی باشند، و هر میزان بتوانند خدمات خود را با فناوری‌های اطلاعاتی روز همراه وهمگام سازند؛ توفیق بیشتری در خدمت‌رسانی به جامعه سازمانی خود خواهند داشت و بدون شک موجبات تعالی سازمان مربوطه را بیشتر باعث خواهد شد.

کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در دانشگا‌ه‌ها و بخش‌های ذیربط همگام و همراستا با برنامه‌های آموزشی و پژوهشی می‌توانند، به ارتقای فرایندهای آموزشی و پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز برنامه‌های این حوزه کمک کنند و به عنوان نیروی محرکه فعالیت‌های پژوهشی، موجبات انجام تحقیق‌های نوین و کشف عرصه‌های جدید دانش بشری را تسهیل کنند. البته این مهم بدون بهره‌گیری از اصول علمی و مدیریتی در اداره کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی میسر نخواهد بود. یکی از اصول علمی و مدیریتی برای تمامی سازمان‌ها، تدوین برنامه استراتژیک است که بر اساس آن سازمان مذکور بتواند به حیات رو به تعالی خود ادامه دهد.

بیانیه رسالت:

کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی در راستای تجلی اهداف و برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، و با حمایت دانشگاه و دانشکده بخصوص معاونت تحقیقات و فناوری؛ ماموریت دارد که :

-         به ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی بپردازد

-          نسبت به شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی تمامی اعضای تحت پوشش خود اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان اقدام نماید

-         از طریق توسعه و استانداردسازی خدمات و سرویس‌های موجود، بستر مناسب برای بهره‌گیری کاربران خود را از خدمات این کتابخانه فراهم آورد

-         در ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده تلاش نماید و در حد توان و امکانات خود برای تجلی اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده برنامه‌ریزی نماید

-         از طریق ارائه برنامه‌های همگام و همراستا با اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و دانشکده، موجبات پیشرفت علمی، پژوهشی و فرهنگی تمامی کاربران خود را فراهم آورد

-         در زمینه ارتقای خدمات بهداشت و درمان و مدیریت سلامت جامعه، از کلیه برنامه‌های موجود در این زمینه حمایت همه‌جانبه نماید

-         در اطلاع‌رسانی دانش سلامت و بخصوص دانش مدیریت سلامت، به وظایف و تکلیف‌های خود عمل نماید.

بیانیه چشم‌انداز:

کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی در نظر دارد با استانداردسازی امکانات و خدمات خود، ضمن تعالی سازمانی با ایجاد بستری مناسب برای کاربران و تمامی ذینفعان خود و جلب رضایت آنان، در مسیر روند توسعه پایدار در ارائه خدمات تمام عیار کتابخانه‌ای در شناسایی و تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی کاربران خود، قرار گیرد. و به عنوان کتابخانه مرجع و قطب مراکز اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت سلامت مطرح گردد. 

بیانیه ارزش‌ها:

      کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی ارزش‌های زیر را در ارائه خدمات خود با جدیت دنبال می‌کند:

-         حفظ ارزش‌های والای انسانی در ارائه خدمات به کاربران و تکریم کلیه مراجعه‌کنندگان به کتابخانه

-         رعایت آداب و اخلاق حرفه‌ای کتابداری در ارائه خدمت به کاربران

-         صرفه‌جویی در وقت کاربران و در اختیار قرار دادن بهترین خدمات با توجه به امکانات و توانمندی کتابخانه

-         تلاش در جهت ارتقای مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه به منظور ارائه خدمات در شان مراجعه کنندگان

-          تلاش همه جانبه در جهت ارائه خدمات سودمند و همراه با سهولت با صرف کمترین زمان و هزینه برای مراجعه‌کنندگان

-         بکارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به منظور ارائه خدمت هر چه بیشتر به مراجعه کنندگان

-         ارائه برنامه عملیاتی در جهت نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی با توجه به ماموریت کتابخانه

-         ارائه برنامه عملیاتی در جهت نیل با اهداف فرهنگی دانشکده با توجه به ماموریت کتابخانه

تحلیل عوامل داخلی و خارجی:

نقاط قوت (Strengths ):

1S : دارا بودن نیروی متخصص در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی به صورت تمام وقت

2S : در اختیار داشتن نرم‌افزار کتابخانه‌ای مناسب

3S : اداره مخرن کتابخانه به شکل سیستم قفسه باز

4S : وجود منابع تخصصی مرتبط با رشته‌های موجود در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی

5S : وجود آئین نامه نحوه استفاده از خدمات کتابخانه

6S : دسترسی داخل کتابخانه‌ای به مجموعه کتاب‌های الکترونیکی

7S : بکارگیری سیستم‌های نوین مدیریت خدمات کتابخانه‌ای اعم از سیستم شناسایی از طریق فرکانس رادیویی (RFID )   و سیستم‌های خبره در ارائه اطلاعات

نقاط ضعف (Weaknesses ):

1W : فضای فیزیکی غیر استاندارد و ناکافی کتابخانه

2W : کمبود نیروی انسانی

3W : کمبود منابع چاپی در حوزه‌های تخصصی مرتبط با رشته‌های دانشگاهی

4W : عدم ارزیابی فعالیت‌های کتابخانه

5W : نبود خدمات میز مرجع مجازی و ارائه مصاحبه مرجع

6W : نبود وب‌سایت مناسب جهت معرفی خدمات کتابخانه و اطلاع‌رسانی به کاربران

7W : عدم امکان دسترسی برخط به مجموعه کتاب‌های الکترونیکی

8W : نبود برنامه مدون جهت آموزش کاربران

فرصت ها (Opportunities )

1O : وجود بستر لازم جهت اعتلا و ارتقای فعالیت‌های کتابخانه

2O : دیدگاه مثبت مدیران دانشگاه و دانشکده و حمایت آنان از کتابخانه جهت اعتلا و ارتقای آن

3O : وجود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ارتقای خدمات کتابخانه

4O : رشد علمی و متوازن دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی همگام با انتظارات کاربران از خدمات کتابخانه‌ای

5O : امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کاربران

6O : فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اطلاعاتی و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی

تهدیدها (Threats ):

1T : نامطلوب بودن سرانه مطالعه

2T : بحران قیمت و بحران اجازه در دسترسی به منابع اطلاعاتی

3T : نبود همکاری بین کتابخانه‌ای موثر و کارآمد در میان کتابخانه‌های دانشگاه جهت ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مراجعین

4T : بودجه رو به کاهش کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی

5T : نبود نظام ارزیابی مستمر برای فعالیت‌های کتابخانه و مراکز اطلاع‌رسانی

6T : رشد شبکه‌های اجتماعی مجازی و صرف وقت کاربران در این شبکه‌ها

 

محورهای برنامه استراتژیک کتابخانه:

1.        مجموعه چاپی و دیجتیالی کتابخانه با توجه به رشته‌ها و تخصص‌های موجود در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی

2.       خدمات فنی کتابخانه 

3.       بهره‌وری خدمات کتابخانه

4.       تجهیزات و ساختمان فیزیکی کتابخانه

5.       امانت و همکاری بین کتابخانه‌ای (همکاری بین کتابخانه‌ای با کتابخانه مرکزی و کتابخانه سایر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز)

6.       فناوری اطلاعات و ارتباطات

7.       خدمات الکترونیکی و میز مرجع دیجیتالی

8.       برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی کاربران کتابخانه 

اهداف بلند مدت:

1.       ارتقای مستمر خدمات و فعالیت‌های کتابخانه جهت دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی

2.       بکارگیری فناوری های نوین اطلاعاتی در ارائه خدمات کتابخانه‌ای

3.       گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه ای به منظور تامین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران

4.       ایجاد امکانات سخت‌افزای و نرم‌افزای برای دسترسی به منابع اطلاعاتی کتابخانه

5.       توسعه مستمر دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و مجموعه‌های دیجتیالی

6.       ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به طیف وسیعی از منابع کتابخانه‌ای

7.       افزایش نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

8.       ایجاد دوره‌های بازآموزی مستمر و ارتقای سطح مهارت کارکنان کتابخانه

9.       انتشار بولتن و خبرنامه در حوزه خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی

10.   ارائه برنامه‌های توانمندسازی وکارگاه‌های آموزشی برای کاربران کتابخانه

11.   ایجاد عضویت کتابخانه در طرح‌های ملی و بین المللی همکاری‌های بین کتابخانه‌ای

12.   حرکت از سمت راهکار مالکیت منابع به سیاست دسترسی به منابع

13.   تلاش در جهت جذب منابع خارج از دانشکده‌ای در راستای ارتقای خدمات کتابخانه

14.   ارائه خدمات با کیفیت اشاعه گزینشی اطلاعات

15.   ارائه خدمات جنبی از جمله تکثیر و ترجمه در کتابخانه

16.   اشاعه فرهنگ خواندن و کتابخوانی با برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی و سمینارها و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی

17.   تشویق کاربران برای مراجعه مجدد به کتابخانه

18.   جذب موثر کاربران جدید

19.   تلاش در جهت بهبود و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه و منطبق نمودن آن با استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی

20.   اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طریق تلفن گویا، پیام کوتاه، وب سایت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال

اهداف کوتاه مدت:

1.       تامین منابع علمی مرتبط با رشته‌های تخصصی موجود در دانشکده بر مبنای شناسایی نیاز اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده

2.       تهیه راهنماها و بروشورها به صورت چاپی و الکترونیکی به منظور آگاه نمودن کاربران از منابع و خدمات کتابخانه

3.       راه اندازی وب سایت کتابخانه و ارائه برخی از خدمات از طریق وب سایت

4.       بهبود وضعیت فرآیندهای انجام کار در کتابخانه

5.       تهیه امکانات مورد نیاز و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و تحقیق کاربران

6.       وجین دوره ای کتاب‌ها و روزآمد نمودن منابع موجود در کتابخانه

7.       تکمیل و روزآمد نمودن منابع و اطلاعات موجود در نرم افزار کتابخانه

8.       تفکیک بخش‌های مختلف کتابخانه از یکدیگر و اختصاص فضای لازم به هر بخش

9.       بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به استفاده کنندگان

10.   سازمان دهی و چینش موثر مجموعه کتابخانه به منظور افزایش سهولت دسترسی به آن


 

استفاده کنندگان: افرادی که مجاز به استفاده از کتابخانه مرکزی می باشند.

 

 الف - اعضای هیئت علمی: 

   کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز پس از تکمیل فرم عضویت و ارائه یک قطعه عکس می توانند از کتابخانه استفاده کنند .

 

 ب - مدرسین حق التدریس 

  کلیه مدرسین حق التدریسی در طول ترم و نیز در طول مدتی که با دانشگاه قرارداد حق التدریسی دارند می توانند با تکمیل فرم عضویت و ارائه یک قطعه عکس از کتابخانه استفاده کنند.

 

ج- دانشجویان:

کلیه دانشجویانی که ثبت نام نموده اند ودر حال حاضر مشغول به تحصیل می باشند عضو کتابخانه می باشند.

 

 د- کارکنان:

 کارمندان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز، اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، طرح نیروی انسانی شاغل در دانشگاه پس از تکمیل فرم عضویت و ارائه کپی آخرین حکم کارگزینی و یک قطعه عکس می توانند از کتابخانه استفاده کنند.

(توضیح اینکه) مدت عضویت کارکنان رسمی تا پایان خدمت رسمی و برای سایر کارکنان بر اساس مدت قرارداد استخدامیشان می باشد.

 

 خ. سایر افراد:

 اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشجویان فارغ التحصیل این دانشکده می توانند در داخل سالن مطالعه از منابع موجود استفاده نمایند.

 

 

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم:

بازنشانی تنظیمات: