امروزه عملکرد مبتنی بر شواهد در تمامی رشته ها و حرفه ها یک اصل ضروری تلقی میشود. رشد سریع منابع دانش و تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی از یک طرف و کمبود وقت از طرف دیگر امکان مطالعه انفرادی جامع برای بروز نگه داشتن دانش حرفه ای و گرفتن تصمیم کم ریسک و مطمئن را غیر ممکن کرده است. براساس دستورکار انجمن کتابداری پزشکی آمریکا MLA کتابداران حوزه سلامت (کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی) برای احراز شایستگی حرفه ای باید در 6 حوزه از توانمندی لازم برخوردار باشند. عملکرد مبتنی برشواهد و پژوهش یکی از این شایستگی های شش گانهMLA است. دروس مقاطع مختلف کتابداری در حال حاضر عملکرد مبتنی برشواهد را بطور رسمی پوشش نمی دهد و شکاف قابل ملاحظه ای بین آموزش و عملکرد مدیریت اطلاعات و دانش کتابداران و کارشناسان اطلاعات دیده میشود. کتابداران به عنوان مدیران دانش ، منابع اطلاعاتی و اطلاعات از یک سو و صاحبان حرفه از سوی دیگر باید عملکرد مبتنی برشواهد را بخوبی بدانند تا هم بتوانند خدمات مبتنی بر شواهد ارائه کنند ، در حرفه خود تصمیم مبتنی برشواهد بگیرند و بتوانند پژوهش ها و تصمیم گیری های جامعه خود را با قابل دسترسی نمودن آخرین پیشرفتهای علمی و فنی مرتبط با عملکردها و پژوهش های حوزه مربوطه را حمایت کنند. |