آئين نامه نحوه استفاده از خدمات كتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز
اين آئين نامه به منظور مشخص کردن چارچوب خدمات کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی هماهنگي و تهيه شده است.
ماده 1- استفاده کنندگان: افرادي که مجاز به استفاده از کتابخانه مرکزي مي باشند.
الف - اعضاي هيئت علمي:
کلیه اعضای هيئت علمي دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبريز پس از تکميل فرم عضويت و ارائه يک قطعه عکس مي توانند از کتابخانه استفاده کنند .
ب - مدرسين حق التدريس
کليه مدرسين حق التدريسي در طول ترم و نيز در طول مدتي که با دانشگاه قرارداد حق التدريسي دارند مي توانند با تکميل فرم عضويت و ارائه يک قطعه عکس از کتابخانه استفاده کنند.
ج- دانشجويان:
کلیه دانشجویانی که ثبت نام نموده اند ودر حال حاضر مشغول به تحصیل می باشند عضو کتابخانه می باشند.
د- کارکنان:
کارمندان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز، اعم از رسمي، پيماني، قراردادي، شرکتي، طرح نيروي انساني شاغل در دانشگاه پس از تکميل فرم عضويت و ارائه کپي آخرين حکم کارگزيني و يک قطعه عکس مي توانند از کتابخانه استفاده کنند.
(توضيح اينکه) مدت عضويت کارکنان رسمي تا پايان خدمت رسمي و براي ساير کارکنان بر اساس مدت قرارداد استخداميشان مي باشد.
خ. ساير افراد:
اعضای هيئت علمي و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشجویان فارغ التحصیل این دانشکده می توانند در داخل سالن مطالعه از منابع موجود استفاده نمایند.
ماده 2- شرايط و مدت امانت:
عبارتست از تعداد کتب و منابعي که اعضا مي توانند با رعايت مقررات کتابخانه به امانت بگيرند.
الف. (1) اعضا هيئت علمي:
مدت امانت کتاب براي اعضاي هيئت علمي حداکثر يکماه مي باشد و بطور همزمان مي توانند 5 عنوان کتاب را که يکبار قابل تمديد مي باشد به امانت بگيرند.
(2) مدرسين حق التدريسي مي توانند 3 عنوان کتاب را به مدت يکماه که يکبار قابل تمديد مي باشد به امانت بگيرند.(با رعايت شرايط بند (2) الف ماده1 )
ب. دانشجويان دکتری:
مدت امانت کتاب براي دانشجويان دکتری 15 روز مي باشد و بطور همزمان مي توانند 5 عنوان کتاب را که يکبار قابل تمديد مي باشد به امانت بگيرند.
پ. دانشجويان کارشناسی ارشد:
مدت امانت کتاب براي دانشجويان تحصيلات تکميلي 15 روز مي باشد و بطور همزمان مي توانند 4 عنوان کتاب را که يکبار قابل تمديد مي باشد به امانت بگيرند.
ج. دانشجويان کارشناسی :
دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي تبريز مي توانند 3 عنوان کتاب را به مدت 15 روز به امانت بگيرند و تا يکبار مي توانند تمديد امانت کنند.
د. کارکنان:
مدت امانت براي کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبريز يک هفته مي باشد و بطور همزمان مي توانند 2 عنوان کتاب را به امانت بگيرند.
خ. ساير افراد:
- دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تبريز با ارائه کارت دانشجويي مي توانند يک جلد کتاب به مدت يک هفته به امانت بگيرند.
- کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبريز با ارائه کارت شناسايي مي توانند يک جلد کتاب به مدت يک هفته به امانت بگيرند.
تبصره 1: کليه اعضا در صورت رزرو نبودن کتابهاي به امانت برده شده مي توانند تا 2 بار مدت امانت کتابها را تمديد کنند.
تبصره 2: مدت اعتبار رزرو کتاب 48 ساعت مي باشد و بعد از اين مدت کتاب در رزرو قابل امانت به اشخاص ديگر مي باشد.
تبصره 3: کتابهاي پر مراجعه و يا تک نسخهاي بنا به تشخيص مسئول بخش امانت ممکن است در قفسههاي رزرو کتابخانه قرار گيرد و فقط در سالن مطالعه از آن استفاده شود.
ماده 3- منابعي که به امانت داده نمي شود:
کتابهاي مرجع از قبيل دايره المعارف ها، اطلس ها، فرهنگ ها ، سي دي ها و پاياننامه ها
تبصره2: اعضاي آموزشي مي توانند با تشخيص مسئول بخش امانت تا دو روز منابع مرجع را به امانت ببرند.
تبصره3:کاربران در صورت نیاز به مطالب کتابهای الکترونیکی با ارائه CD خام و يا Flash memory مي توانند از امکانات مذکور به رايگان استفاده نمايند.
ماده 4- جريمه ديرکرد، مفقود کردن کتاب و آسيب رساندن به کتاب:
جريمه تاخير در عودت کتاب به امانت گرفته شده به ازاي هر روز 1000 ريال مي باشد در صورت افزايش مجموع روزهاي تاخير هر يک از اعضا به بيش از 100 روز کارت عضويت باطل خواهد گرديد
چنانچه امانت گيرنده كتابي را گم كند بلا فاصله کتابخانه را مطلع نموده و بايد عين كتاب را خريداري و به كتابخانه تسليم نمايد.
- چنانچه امانت گيرنده كتابي را ناقص (پارگي _ بريدن صفحات – عكس ها – نقشه ها و ...) سازد بايد عين كتاب را خريداري كند.
ماده 5- سالن مطالعه:
تمامي اعضاي کتابخانه مي توانند در ساعاتي که کتابخانه باز است از اين قسمت استفاده نمايند.
ماده 6- مواردي که رعايت آن از سوي اعضا به منظور حفظ منزلت کتاب و کتابخانه موظف هستند در محيط کتابخانه رعايت نمايند:
اجتناب از رفتار هاي مغاير با اصول اسلامي و اخلاقي
رعايت احترام به کارکنان کتابخانه
به همراه داشتن کارت شناسائي
رعايت سکوت کامل در محيط کتابخانه
حفظ نظافت و پاکيزگي کتابخانه
عدم مصرف دخانيات در محيط کتابخانه
عدم استفاده از تلفن همراه
عدم جابجايي لوازم کتابخانه
پرهيز از خوردن و آشاميدن در سالن مطالعه
خودداري از رزرو صندلي هاي کتابخانه
ماده 7- تسويه حساب:
1- دانشجويان در زمان فارغ التحصيلي، انتقال و يا مهمان شدن در ساير دانشگاهها بايستي از كتابخانه ها تسويه حساب دريافت و به اداره خدمات آموزشي دانشکده تحويل دهند در غير اينصورت چنانچه دانشجو با داشتن مواد امانتي نزد خود دانشگاه را ترك نمايد اداره خدمات آموزشي مسئول جبران خسارت مي باشد.
2- كادر آموزشي قبل از استفاده از فرصت هاي مطالعاتي خارج از کشور، مرخصي مطالعاتي، مرخصيهاي طولاني مدت، انتقالي، بازنشستگي و هرگونه قطع ارتباط استخدامي با دانشگاه بايستي از كتابخانه هاي واحد مربوطه تسويه حساب دريافت دارند.
3- اداره خدمات آموزشي دانشگاه موظف است ليست دانشجويانيكه به هر دليل براي مدتي محروم از تحصيــــل شده اند يا اخراج خواهند شد را به كتابخانه ها، اعلام دارد تا كتابخانه با دانشجو تسويه حساب نمايد.