يکشنبه 30 دي 1403 _ 18 رجب 1446 _ 19 ژانویه 2025
جستجو :
  معرفی رشته فناوری اطلاعات سلامت

۱- نام و تعریف رشته:
کارشناسی پیوسته رشته فناوری اطلاعت سلامت (B.Sc.) Health Information Technology

فارغ التحصیلان این مقطع قادر خواهند بود تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت را در کلیه موسسات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و اداره سیستم های اطلاعات سلامت با استفاده از فن آوری اطلاعات ایفای نقش نمایند.

۲- رسالت رشته:(Mission )
رسالت این رشته عبارت است از:
- تربیت افراد کارآزموده ای که بتوانند- تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها ( سازماندهی، طبقه بندی و محاسبات آماری) و ذخیره سازی بازیابی اطلاعات
- تحلیل شاخص های بهداشتی
- مشارکت در کارشناسی، طراحی و پیاده سازی نظام
Hospital Information System را به عهده بگیرند.

۳ – ارزشهای حاکم بر رشته: (Values )
با توجه به مبانی الهی و دینی در جامعه ما، ارزشهای اخلاقی و اعتقادی جزء لاینفک آموزش می باشد.
در همین راستا فارغ التحصیلان این رشته، صرفنظر از سن، جنس، رنگ، نژاد، فرهنگ و مذهب بیماران در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی گام برداشته و جهت ارتقا کیفیت درمان و دفاع از حقوق بیماران با تاکید بر محرمانگی، اطلاعات مراقبت بهداشتی ایشان را به نحو مطلوب سازماندهی و مدیریت می نمایند.

۴- چشم انداز: (Vision )
در ده سال آینده دانش آموختگان این رشته، نیروی مورد نیاز غالب مراکز بهداشتی درمانی و حوزه های ستادی آن را در کشور تامین و از نظر استانداردهای مدیریت اطلاعات در مقایسه با کشورهای منطقه بالاترین رتبه را کسب نمایند.

۵- اهداف کلی: (Aims )
هدف کلی این برنامه عبارت است از تربیت افراد کارآمدی که بتوانند در زمینه های زیر فعالیت داشته باشند.
۱-
مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها ( سازماندهی، طبقه بندی و محاسبات آماری) و ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات
۲-
تامین اطلاعات مورد نیاز جهت دفاع از حقوق بیمار/ مراجعه کننده، موسسات و کارکنان بهداشتی درمانی از طریق حفظ مستندات اطلاعات مراقبت بهداشتی
۳-
تامین اطلاعات مورد نیاز به منظور بهره برداریها ی آموزشی، پژوهشی، خدماتی و آماری مرتبط به رشته های مختلف پزشکی
۴-
بکارگیری فن آوری اطلاعات در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت
۶- نقش های دانش آموختگان در نظام بهداشتی(Role definition
):
دانش آموختگان این دوره دارای نقش های خدماتی، آموزشی، مدیریتی و پژوهشی می باشند.
۷- وظایف حرفه ای دانش آموختگان(Task Analysis ):

1- وظایف آموزشی
الف- آموزش کارکنان مرتبط با بخش فناوری اطلاعات سلامت
ب- آموزش کارکنان جدید در زمینه روند گردش امور در بخش فناوری اطلاعات سلامت

۲- وظایف خدماتی
الف- تحلیل و سازماندهی اطلاعات و کدگذاری اطلاعات پزشکی بیماران در مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی و مطب ها
ب- کدگذاری مالی اطلاعات پزشکی( تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی) و تعیین مغایرت ها
ج- تحلیل شاخص های آمار بیمارستانی( مرگ و میر، بیماری، مالی و …) و ارائه به مدیران مربوط و کاربران مجاز
د- ارائه اطلاعات پزشکی به کاربران مجاز با رعایت موازین قانونی
ه- اجرای مصوبات مربوط به اطلاعات پزشکی بیماران
و- مشارکت در امور مربوط به خدمات ماشینی اطلاعات سلامت
ی- مشارکت در طراحی فرم های اطلاعات سلامت

۳- وظایف مدیریتی
الف- مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت

۴- وظایف پژوهشی
الف- انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی بهداشت و درمان
ب- مشارکت در طراحی و جمع آوری اطلاعات پژوهشی در حوزه بهداشت و درمان

۸- استراتژی های کلی آموزشی:
استراتژی این برنامه تلفیقی از استراتژی استاد محور و دانشجو محور است. در این برنامه به این نکات توجه می شود.
۱-
آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه
۲-
توجه به ارتباط صمیمانه و نزدیک اساتید با دانشجو
۳-
تشویق و حمایت از مشارکت دانشجویان در طرح های پژوهشی
۴-
توجه به روشها و فنون نوین آموزشی
۵- آموزش مبتنی بر وظایف حرفه ای و حل مشکلات سلامت جامعه و سازمانهای بهداشتی درمانی

۹- شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:
از طریق آزمون سراسری دانشگاهها و بصورت متمرکز خواهد بود.

۱۰- رشته های مشابه در داخل از کشور:
وجود ندارد.

۱۱- رشته های مشابه در خارج از کشور:
Health Information Administration

Health Information Technology

12- مشخصات دوره:
نام دوره: کارشناسی پیوسته رشته فناوری اطلاعات سلامت
طول دوره: طول دوره و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی می باشد.
نام درس و تعداد واحدهای درسی: تعداد کل واحدهای درسی این دوره
۱۳۰
واحد به شرح ذیل می باشد:
- دروس عمومی
۲۲
واحد
- دروس اختصاصی
۹۲
واحد
- کارآموزی در عرصه
۱۶ واحد

- مجموع ۱۳۰ واحد

 

نوشته شده توسط   بابک زارع آبادی