تحلیل هزینه آموزش دانشجو در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از رویکرد هزینه یابی خرد
به منظور محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجو در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت ( (ABC استفاده خواهد شد که مراحل آن به طور خلاصه به شرح ذیل می باشد: نخست مراکز فعالیت مربوط به دانشکده شناسایی و در سه گروه بالاسری، میانی و نهایی طبقه بندی می گردند . فعالیت های که در مراکز فعالیت صورت میگیرند به منطور شناسایی مبنای تسهیم مشخص می شوند. هرینه هایی که در مراکز فعالیت صورت می گیرد شناسایی شده و ابتدا هزینه های مراکز فعالیت بالاسری محاسبه وبین مراکز نهایی و میانی تسهیم می شوند. سپس هزینه های مربوط به مراکز فعالیت میانی محاسبه و بین مراکز فعالیت نهایی تسهیم میشود . نهایتا هزینه مراکز فعالیت نهایی که از دو بخش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم (هزینه های تسهیم شده از سایر مراکز)تشکیل شده محاسبه و بین هدفهای هزینه(دانشجویان رشته و مقاطع مختلف) تخصیص داده میشود و نهایتا آنالیز حساسیت در مواردی مانند محاسبه بهای تمام شده تربیت دانشجو در دو سناریو اولی با احتساب هزینه استهلاک و دومی بدون احتساب هزینه استهلاک انجام داده و نتایج را مقایسه می کنیم
در این پژوهش کلیه هزینه های صورت گرقته در دانشکده در سال تحصیلی 1394-1393 شناسایی شده و تحلیل می شوند. هدف از انجام مطالعه حاضر شناسایی مراکز هزینه اصلی در دانشکده و هزینه های انجام شده در هر یک از آنها می باشد. به علاوه محاسبه هزینه تربیت هر دانشجو و هزینه ارایه هر یک واحد درسی به تفکیک رشته ها و مقاطع تحصیلی از یافته های این پژوهش می باشد. این پژوهش به مدیریت دانشکده کمک می کند تا ابتدا یک ارزیابی از وضعیت و توزیع هزینه های خود داشته باشد و اصطلاحا رفتار هزینه ای خود را شفاف تر کند. تکمیل چک لیستهای اولیه این پژوهش به مدیریت کمک می کند تا عملکرد واحد را در مستند سازی اطلاعات هزینه ای ارزیابی کند. وجود یا عدم وجود انضباط مالی در واحدهای مختلف دانشکده می تواند به آسانی توسط این چک لیستها شناسایی شود. بسیاری از فعالیتهایی که اضافی بوده و موجب پرت منابع می شود می توانند حذف و یا اصلاح شوند.