برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکیSchool of management and medical informatics

فهرست اصلی

برنامه استراتژیک کتابخانه

بسمه تعالی


تاریخچه 

کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی واقع در طبقه دوم این دانشکده در سال 1392 با فضای تقریبی 160 متر مربع تأسیس که در تابستان سال 1396 فضای تقریبی این کتابخانه به 400 مترمربع فضای مخزن و مطالعه برادران و خواهران و کتابخانه الکترونیکی در زیرزمین دانشکده ارتقاء یافت. این کتابخانه دارای کتب رشته­ های مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،  فناوری اطلاعات سلامت ، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و اقتصاد سلامت ( در تمامی مقاطع تحصیلی مربوطه ) می باشد.

تعداد کتب فارسی که در حال حاضر در چرخة گردش و امانات قرار دارد 7070 جلد کتاب شامل 453 عنوان لاتین ، 3427 عنوان فارسی که در سیستم به صورت فهرست­ نویسی الکترونیکی موجود می ­باشد. تعداد پایان ­نامه­ هایی که در حال حاضر توسط دانشجویان ارشد و دکتری ارائه­ می گردد حدود 574 عنوان می­ باشد. چیدمان کتاب­های کتابخانه به شیوه رده ­ بندی کنگره و NLM می­ باشد و به صورت قفسه باز اداره می ­شود. ايستگاه رايانه و کتب مرجع، ميزهاي مطالعة سالن خواهران و برادران، بخش پايان­ نامه­ ها و فضاي مربوط به مخازن فارسي و لاتين در فضاي داخلي کتابخانه با ظرفیت گنجایش بیش از 90 نفر در طول روز می­ باشد.​



برنامه استراتژیک کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

مقدمه:

امروزه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی علاوه بر خاستگاه اندیشه‌ها و تفکرهای نوین در عرصه‌های مختلف، به عنوان بازوان توانمند اجرایی امور آموزشی و پژوهشی هم نقش قابل توجهی دارند. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، هویت سازمان را رقم می‌زنند و به بیانی دیگر آینه تمام نمایی برای انعکاس سطح فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هستند. هر چه کتابخانه‌ها با استاندارهای جهانی انطباق بیشتری داشته‌ باشند، دارای فضای فیزیکی و امکانات رفاهی بیشتری برای مطالعه و پژوهش باشند، دارای یک مجموعه ارزشمند منابع چاپی و الکترونیکی باشند، و هر میزان بتوانند خدمات خود را با فناوری‌های اطلاعاتی روز همراه وهمگام سازند؛ توفیق بیشتری در خدمت‌رسانی به جامعه سازمانی خود خواهند داشت و بدون شک موجبات تعالی سازمان مربوطه را بیشتر باعث خواهد شد.

کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در دانشگا‌ه‌ها و بخش‌های ذیربط همگام و همراستا با برنامه‌های آموزشی و پژوهشی می‌توانند، به ارتقای فرایندهای آموزشی و پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز برنامه‌های این حوزه کمک کنند و به عنوان نیروی محرکه فعالیت‌های پژوهشی، موجبات انجام تحقیق‌های نوین و کشف عرصه‌های جدید دانش بشری را تسهیل کنند. البته این مهم بدون بهره‌گیری از اصول علمی و مدیریتی در اداره کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی میسر نخواهد بود. یکی از اصول علمی و مدیریتی برای تمامی سازمان‌ها، تدوین برنامه استراتژیک است که بر اساس آن سازمان مذکور بتواند به حیات رو به تعالی خود ادامه دهد.

بیانیه رسالت:

کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی در راستای تجلی اهداف و برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، و با حمایت دانشگاه و دانشکده بخصوص معاونت تحقیقات و فناوری؛ ماموریت دارد که :

-         به ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی بپردازد

-          نسبت به شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی تمامی اعضای تحت پوشش خود اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان اقدام نماید

-         از طریق توسعه و استانداردسازی خدمات و سرویس‌های موجود، بستر مناسب برای بهره‌گیری کاربران خود را از خدمات این کتابخانه فراهم آورد

-         در ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده تلاش نماید و در حد توان و امکانات خود برای تجلی اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده برنامه‌ریزی نماید

-         از طریق ارائه برنامه‌های همگام و همراستا با اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و دانشکده، موجبات پیشرفت علمی، پژوهشی و فرهنگی تمامی کاربران خود را فراهم آورد

-         در زمینه ارتقای خدمات بهداشت و درمان و مدیریت سلامت جامعه، از کلیه برنامه‌های موجود در این زمینه حمایت همه‌جانبه نماید

-         در اطلاع‌رسانی دانش سلامت و بخصوص دانش مدیریت سلامت، به وظایف و تکلیف‌های خود عمل نماید.

بیانیه چشم‌انداز:

کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی در نظر دارد با استانداردسازی امکانات و خدمات خود، ضمن تعالی سازمانی با ایجاد بستری مناسب برای کاربران و تمامی ذینفعان خود و جلب رضایت آنان، در مسیر روند توسعه پایدار در ارائه خدمات تمام عیار کتابخانه‌ای در شناسایی و تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی کاربران خود، قرار گیرد. و به عنوان کتابخانه مرجع و قطب مراکز اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت سلامت مطرح گردد. 

بیانیه ارزش‌ها:

      کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی ارزش‌های زیر را در ارائه خدمات خود با جدیت دنبال می‌کند:

-         حفظ ارزش‌های والای انسانی در ارائه خدمات به کاربران و تکریم کلیه مراجعه‌کنندگان به کتابخانه

-         رعایت آداب و اخلاق حرفه‌ای کتابداری در ارائه خدمت به کاربران

-         صرفه‌جویی در وقت کاربران و در اختیار قرار دادن بهترین خدمات با توجه به امکانات و توانمندی کتابخانه

-         تلاش در جهت ارتقای مهارت، تخصص و خلاقیت کارکنان کتابخانه به منظور ارائه خدمات در شان مراجعه کنندگان

-          تلاش همه جانبه در جهت ارائه خدمات سودمند و همراه با سهولت با صرف کمترین زمان و هزینه برای مراجعه‌کنندگان

-         بکارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به منظور ارائه خدمت هر چه بیشتر به مراجعه کنندگان

-         ارائه برنامه عملیاتی در جهت نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی با توجه به ماموریت کتابخانه

-         ارائه برنامه عملیاتی در جهت نیل با اهداف فرهنگی دانشکده با توجه به ماموریت کتابخانه

تحلیل عوامل داخلی و خارجی:

نقاط قوت (Strengths ):

1S : دارا بودن نیروی متخصص در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی به صورت تمام وقت

2S : در اختیار داشتن نرم‌افزار کتابخانه‌ای مناسب

3S : اداره مخرن کتابخانه به شکل سیستم قفسه باز

4S : وجود منابع تخصصی مرتبط با رشته‌های موجود در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی

5S : وجود آئين نامه نحوه استفاده از خدمات كتابخانه

6S : دسترسی داخل کتابخانه‌ای به مجموعه کتاب‌های الکترونیکی

7S : بکارگیری سیستم‌های نوین مدیریت خدمات کتابخانه‌ای اعم از سیستم شناسایی از طریق فرکانس رادیویی (RFID )   و سیستم‌های خبره در ارائه اطلاعات

نقاط ضعف (Weaknesses ):

1W : فضای فیزیکی غیر استاندارد و ناکافی کتابخانه

2W : کمبود نیروی انسانی

3W : کمبود منابع چاپی در حوزه‌های تخصصی مرتبط با رشته‌های دانشگاهی

4W : عدم ارزیابی فعالیت‌های کتابخانه

5W : نبود خدمات میز مرجع مجازی و ارائه مصاحبه مرجع

6W : نبود وب‌سایت مناسب جهت معرفی خدمات کتابخانه و اطلاع‌رسانی به کاربران

7W : عدم امکان دسترسی برخط به مجموعه کتاب‌های الکترونیکی

8W : نبود برنامه مدون جهت آموزش کاربران

فرصت ها (Opportunities )

1O : وجود بستر لازم جهت اعتلا و ارتقای فعالیت‌های کتابخانه

2O : دیدگاه مثبت مدیران دانشگاه و دانشکده و حمایت آنان از کتابخانه جهت اعتلا و ارتقای آن

3O : وجود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ارتقای خدمات کتابخانه

4O : رشد علمی و متوازن دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی همگام با انتظارات کاربران از خدمات کتابخانه‌ای

5O : امكان دسترسي به اينترنت پرسرعت برای کاربران

6O : فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اطلاعاتی و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی

تهدیدها (Threats ):

1T : نامطلوب بودن سرانه مطالعه

2T : بحران قیمت و بحران اجازه در دسترسی به منابع اطلاعاتی

3T : نبود همکاری بین کتابخانه‌ای مؤثر و کارآمد در میان کتابخانه‌های دانشگاه جهت ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مراجعین

4T : بودجه رو به کاهش کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی

5T : نبود نظام ارزیابی مستمر برای فعالیت‌های کتابخانه و مراکز اطلاع‌رسانی

6T : رشد شبکه‌های اجتماعی مجازی و صرف وقت کاربران در این شبکه‌ها

 

محورهای برنامه استراتژیک کتابخانه:

1.        مجموعه چاپی و دیجتیالی کتابخانه با توجه به رشته‌ها و تخصص‌های موجود در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی

2.       خدمات فنی کتابخانه

3.       بهره‌وری خدمات کتابخانه

4.       تجهیزات و ساختمان فیزیکی کتابخانه

5.       امانت و همکاری بین کتابخانه‌ای (همکاری بین کتابخانه‌ای با کتابخانه مرکزی و کتابخانه سایر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز)

6.       فناوری اطلاعات و ارتباطات

7.       خدمات الکترونیکی و میز مرجع دیجیتالی

8.       برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی کاربران کتابخانه

اهداف بلند مدت:

1.       ارتقای مستمر خدمات و فعالیت‌های کتابخانه جهت دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی

2.       بکارگیری فناوری های نوین اطلاعاتی در ارائه خدمات کتابخانه‌ای

3.       گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه ای به منظور تامین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران

4.       ایجاد امکانات سخت‌افزای و نرم‌افزای برای دسترسی به منابع اطلاعاتی کتابخانه

5.       توسعه مستمر دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و مجموعه‌های دیجتیالی

6.       ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به طیف وسیعی از منابع کتابخانه‌ای

7.       افزایش نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

8.       ایجاد دوره‌های بازآموزی مستمر و ارتقای سطح مهارت کارکنان کتابخانه

9.       انتشار بولتن و خبرنامه در حوزه خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی

10.   ارائه برنامه‌های توانمندسازی وکارگاه‌های آموزشی برای کاربران کتابخانه

11.   ایجاد عضویت کتابخانه در طرح‌هاي ملي و بين المللي همكاري‌هاي بين كتابخانه‌اي

12.   حرکت از سمت راهکار مالکیت منابع به سیاست دسترسی به منابع

13.   تلاش در جهت جذب منابع خارج از دانشکده‌ای در راستای ارتقای خدمات کتابخانه

14.   ارائه خدمات با کیفیت اشاعه گزینشی اطلاعات

15.   ارائه خدمات جنبی از جمله تکثیر و ترجمه در کتابخانه

16.   اشاعه فرهنگ خواندن و کتابخوانی با برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی و سمینارها و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی

17.   تشویق کاربران برای مراجعه مجدد به کتابخانه

18.   جذب موثر کاربران جدید

19.   تلاش در جهت بهبود و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه و منطبق نمودن آن با استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی

20.   اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طريق تلفن گویا، پيام كوتاه، وب سایت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال

اهداف کوتاه مدت:

1.       تامین منابع علمی مرتبط با رشته‌های تخصصی موجود در دانشکده بر مبنای شناسایی نیاز اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده

2.       تهيه راهنماها و بروشورها به صورت چاپی و الکترونیکی به منظور آگاه نمودن کاربران از منابع و خدمات كتابخانه

3.       راه اندازی وب سايت کتابخانه و ارائه برخی از خدمات از طریق وب سایت

4.       بهبود وضعيت فرآیندهای انجام کار در کتابخانه

5.       تهیه امکانات مورد نیاز و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و تحقیق کاربران

6.       وجين دوره ای کتاب‌ها و روزآمد نمودن منابع موجود در کتابخانه

7.       تکمیل و روزآمد نمودن منابع و اطلاعات موجود در نرم افزار كتابخانه

8.       تفکیک بخش‌های مختلف کتابخانه از یکدیگر و اختصاص فضای لازم به هر بخش

9.       بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به استفاده کنندگان

10.   سازمان دهي و چینش موثر مجموعه کتابخانه به منظور افزايش سهولت دسترسي به آن


 

استفاده کنندگان: افرادي که مجاز به استفاده از کتابخانه مرکزي مي باشند.

 

 الف - اعضاي هيئت علمي: 

   کلیه اعضای هيئت علمي دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبريز پس از تکميل فرم عضويت و ارائه يک قطعه عکس مي توانند از کتابخانه استفاده کنند .

 

 ب - مدرسين حق التدريس 

  کليه مدرسين حق التدريسي در طول ترم و نيز در طول مدتي که با دانشگاه قرارداد حق التدريسي دارند مي توانند با تکميل فرم عضويت و ارائه يک قطعه عکس از کتابخانه استفاده کنند.

 

ج- دانشجويان:

کلیه دانشجویانی که ثبت نام نموده اند ودر حال حاضر مشغول به تحصیل می باشند عضو کتابخانه می باشند.

 

 د- کارکنان:

 کارمندان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز، اعم از رسمي، پيماني، قراردادي، شرکتي، طرح نيروي انساني شاغل در دانشگاه پس از تکميل فرم عضويت و ارائه کپي آخرين حکم کارگزيني و يک قطعه عکس مي توانند از کتابخانه استفاده کنند.

(توضيح اينکه) مدت عضويت کارکنان رسمي تا پايان خدمت رسمي و براي ساير کارکنان بر اساس مدت قرارداد استخداميشان مي باشد.

 

 خ. ساير افراد:

 اعضای هيئت علمي و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشجویان فارغ التحصیل این دانشکده می توانند در داخل سالن مطالعه از منابع موجود استفاده نمایند.

 

 

  • تعداد بازدید : 4869